Lees het hele artikel hier:

https://indebuurt.nl/utrecht/bedrijvigheid/ondernemer-uitgelicht/studenten-cornelis-en-lars-bedachten-my-hospi-om-het-vinden-van-een-huisgenoot-makkelijker-te-maken~148953/

Studenten Lars en Cornelis bedachten myHospi om het vinden van een huisgenoot makkelijker te maken

Iedereen die in een Utrechts studentenhuis woont of dat heeft gedaan, weet als geen ander dat de zoektocht naar een nieuwe huisgenoot vaak een hele klus is. Dat moest beter, vonden de Utrechtse studenten Business Development & Entrepreneurship Cornelis den Hartog (27) en Lars Molenaar (24). Het leidde tot de oprichting van myHospi: een platform dat het selecteren van een nieuwe huisgenoot leuker én makkelijker maakt.

“Het idee voor myHospi ontstond zo’n twee jaar geleden uit onze eigen frustraties over het zoeken naar een nieuwe huisgenoot”, vertelt Lars. De grote hoeveelheid reacties stond met stip op nummer één: “Toen mijn studentenhuis een hospiteeravond organiseerde, kwamen er binnen 24 uur 250 mails binnen!” Het doorlezen van al die mails was niet alleen tijdrovend, maar gaf vaak geen compleet beeld van de kamerzoeker. “Helemaal als er geen foto bij zit”, aldus Cornelis. “Wie je uitnodigt op de hospiteeravond is daarom vaak best willekeurig”, voegt Lars toe.

Minder willekeurig

Dankzij myHospi wordt de voorselectie voor de hospiteeravond makkelijker. Kamerzoekers maken in de app een profiel aan met foto’s, een tekstje over zichzelf en praktische gegevens zoals leeftijd, studie(vereniging) en in welke (studie)fase hij of zij zich bevindt. Met één druk op de knop kunnen ze aangeven dat ze interesse hebben in een kamer. De bewoners van dat huis krijgen in myHospi een overzicht van alle profielen van geïnteresseerden. Ze hoeven dus niet allemaal losse mails te lezen, maar zien in één oogopslag alle potentiële nieuwe huisgenoten. Cornelis voegt toe: “En je kunt ook filteren, bijvoorbeeld op leeftijd, geslacht of vereniging.”

Handig geheugensteuntje

Heb je uit alle geïnteresseerden een aantal potentiële huisgenoten gevonden die je wilt uitnodigen voor een hospiteeravond? “Via myHospi kun je profielen liken en iedereen in een keer uitnodigen”, legt Cornelis uit. In coronatijd wordt voornamelijk virtueel gehospiteerd, dus hebben de studenten hun app hierop aangepast. “Je kunt verschillende tijden aangeven en per tijdsvak een link naar een videocall toevoegen.”

Ook tijdens en na de hospiteeravond komt myHospi nog van pas. Lars legt uit: “Op onze hospi’s nodigden we vaak zo’n dertig mensen uit. Op de avond zelf moest altijd iemand meeschrijven, zodat je achteraf kon onthouden wie iedereen was. Na afloop kwam het nog weleens voor dat er verwarring was over wie nu wat had gezegd.” Doordat je in myHospi iedereen nogmaals kunt bekijken, is de app een handig geheugensteuntje.

“Via myHospi kun je profielen liken en iedereen in een keer uitnodigen voor de hospiteeravond”

Groot geworden zonder marketing

Samen met de developers van Embite brachten de ondernemende studenten de allereerste versie van myHospi uit in het najaar van 2019. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en heeft de app al meer dan 5.000 gebruikers. “Terwijl we niks hebben uitgegeven aan marketing”, vertelt Lars. “Toen we net begonnen, werd myHospi enkel gebruikt door mensen uit ons netwerk in Utrecht. Inmiddels wordt de app in alle studentensteden gebruikt; dat weet ik wel zeker.” Hoe het kan dat het aantal gebruikers zo snel is gegroeid? Cornelis: “Als je voorheen een kamer online zette, kreeg je misschien zo’n 200 mails. Wanneer een huis op Facebook aangeeft dat huizenzoekers via myHospi kunnen reageren, zijn dat in een keer 200 nieuwe gebruikers.”

Feedback inwinnen onder het genot van een biertje

Al vanaf de start van myHospi hebben Cornelis en Lars veel energie gestoken in het vergaren van feedback om zo hun dienst verder te verbeteren. “Toen de app net bestond, gingen we langs de deuren van studentenhuizen met een fles wijn of een krat bier om te vragen wat ze van myHospi vonden en wat beter kon. Dat doen we eigenlijk nog steeds”, vertelt Lars. “Van veel huizen kregen we te horen dat ze, nu ze thuiswerken, graag myHospi op hun laptop zouden willen gebruiken. Daarom lanceren we volgende maand een desktopversie. Een bijkomend voordeel is dat je de laptop op de tv kunt aansluiten en zo met z’n allen nóg makkelijker een huisgenoot kunt zoeken. Mijn oude huis testte de desktopversie. Het zorgt nu echt voor een leuke avond, met z’n allen op de bank profielen bekijken.”

“Toen myHospi net bestond, gingen we soms langs de deuren met studentenhuizen met een fles wijn of krat bier om te vragen wat ze ervan vonden”

Verslavende app

myHospi is gratis en zal dat zeker blijven, vertellen Cornelis en Lars. “Het zou onzin zijn om te moeten betalen, terwijl je niet eens weet of je een kamer gaat vinden”, denkt Lars. “Het klinkt misschien cliché, maar wij vinden het supertof dat we iets gecreëerd hebben dat door duizenden mensen wordt gebruikt. Dat is onze drijfveer.”

Ondanks dat myHospi het duo niet direct inkomsten oplevert, heeft het hen wel andere dingen gebracht. Cornelis vertelt: “myHospi heeft ons een groter netwerk opgeleverd. Bovendien krijgen we steeds van verschillende bedrijven leuke business development klussen aangeboden, daar kunnen we goed van rondkomen.” En ook de leuke reacties van gebruikers doen het ondernemende duo goed. “De allerleukste reactie die ik heb gehoord, was dat iemand de app verslavend vond”, zegt Cornelis. Lars vult aan: “Een huizenzoeker vertelde dat ze het heel fijn vindt om al haar aankomende hospi’s op één plek te hebben. Zo weet ze altijd precies wanneer ze waar moet zijn. Dat is toch een stuk fijner dan allemaal oude chatberichten doorspitten.”

Foto: Rianne Groenhart